N31 Bagan Pinang : Sapa calon bertanding | Cenangau Daunkari

Iklan Top

Selasa, September 08, 2009

N31 Bagan Pinang : Sapa calon bertanding

Nampak gayanya PRK kali ni, parti yang bertanding akan punya banyak masa untuk buat kajian sebelum pilih calon. Pasainya aku rasa hampir pasti SPR akan buat pilihanraya lepas hari raya. Jadinya paling kurang pun ada 2 minggu lagi.

PAS nampaknya kedepan dalam bab calon ni. Harakahdaily hari ni dah keluarkan kenyataan PAS mungkin akan calonkan salah sorang dari dua nama yang dah disebutkan. Yang pertama, Pesuruhjaya PAS Negeri Sembilan, Zulkefly Mohamad Omar dan calon kedua, Yang Ditertua PAS, Ramli Ismail yang jugak bekas calon masa PRU lepas.

Aku tak kenai bekas calon lepas tu, tapi aku dan kenai Zulkefly masa PRK Bukt Gantang, pasainya PAS Parit Buntar kena jaga UPU Jaha bersama dengan petugas dari Negeri Sembilan.

Bukan takat kenai orang dia macamana, malah aku pernah sembang dengan dia dalam telefon. Memang pada aku karisma dia ni hebat, memang terserlah. Dia ni memang jenih 'hemoi' dan kalau ikut cara dia masa PRK Bukt Gantang hari tu, dia boleh masuk ke mana saja dan memang 'walk the talk' punya jenih.

Kalau dia yang jadi calon, memang akan bagi lebih advantage kepada PAS, tambahan pulak dia sebagai Pesuruhjaya.

Apa-apa pun kalau ikut laporan to PAS hanya akan umumkan nama calon yang akan bertanding, seminggu sebelum hari pilihanraya, mungkin macam selalu, bberapa hari sebelum hari penamaan calon.

Di pihak Umno pulak, aku yakin dah ada yang mula melobi untuk jadi calon. Setakat ni nama yang agak popular tentunya nama sa amad, bekas menteri besar negeri Sembilan. Dengar ceritanya usaha melobi untuk dia ni memang dah mula bergerak.

Tambahan pulak Isa Samad adalah ketua cawangan Umno Bagan Pinang, dah tentu la ahli Umno cawangan tu setuju sangat kalau Isa yang jadi calon.

Di pihak lain, Naib Ketua Wanita Umno, Datuk Kamilia Ibrahim nak kalau boleh calon dipilih dari kalangan wanita. Dia tak sebut pulak nama. Tapi aku tak berapa yakin Umno akan letak calon wanta pasainya dalam daftar pemilih N31 tu, pengundi wanita hanya ada 5,957(42%), tak berapa kuat untuk letak calon wanita.

Apa-apa pun, tak kira sapa pun yang jadi calon, aku tak berapa nak yakin calon PAS boleh memang, pasainya undi POS kat situ tinggi sangat, lebih 5000 undi. Lebih dari yang calon PAS dapat masa PRU12 dulu.

Pun macam tu, dalam politik ni seni dia lain macam sikit. Macam satu frasa yang selalu aku dengar, "dalam politik takdak benda yang mustahil"

Rujkan
  1. Dua nama sebagai calon PAS, setakat ini
  2. 'Kami mahu Isa di Bagan Pinang'




LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...